Skiftedag og logistikkens betydning for delebørn

Skiftedag og logistikkens betydning for delebørn

Logistik, koordinering og skiftedag betyder meget for børnenes opfattelse af deres deleordning, og hvilken betydning, den har for deres liv.

Det spiller en stor rolle for børnene, hvordan de praktiske ting i hverdagen bliver organiseret omkring de hyppige skift og det ugentlige fravær af det ene hjem.
Især skiftedagen bliver af mange beskrevet som uoverskuelig og besværlig. For mange indebærer skiftet, at der endnu en gang skulle pakkes taske, huskes bøger, musik, skoleting og sportstøj. Når de voksne kan kommunikere og være de praktiske grise bagved, kan barnet på den måde føle sig fri.

Du kan læse yderligere i rapporten her SFI Børn i deleordninger

Afstanden har stor betydning

En del børn fra familier med velfungerende forældresamarbejde og forældrerelationer præget af gensidig respekt giver udtryk for, at deleordningen blev kompliceret, fordi forældrene bor langt fra hinanden.

Den geografiske afstand mellem forældrene er en afgørende faktor for, om børnene beskriver deres deleordning som god eller ej. Der, hvor barnet havde lang transporttid mellem de to hjem, blev deleordningen betragtet som besværlig.

For børn, der befinder sig i den situation, at de selv må sørge for praktikaliteterne på skiftedagen, fordi forældresamarbejdet er minimalt, eller eller ligger i åbenlys krig, kan konsekvensen være, at barnet oplever, at det har ansvaret for den logistiske side af en deleordning.

For børn, hvis forældre har reduceret kontakten mellem de to hjem til næsten ingenting, kan en glemt bluse, bog eller mobiltelefon betyde, at barnet enten ikke har det i den uge, der gik, før det var hos den anden forælder igen, eller måtte igennem en ubehagelig situation, hvor den ene forælder måtte køre forbi den anden, eller som endnu en mulighed.

Deleordningens betydning for børnenes kammeratskaber

En tydelig tendens blandt de børn, der ikke trivedes med deres deleordning, var, at deleordningens vilkår om pendlen mellem to hjem havde direkte konsekvenser for børnenes muligheder for at være sammen med venner og for at gå til ting i fritiden.

→Læs også Forskning om deleordningens betydning for børns trivsel

En anden årsag til isolation fra barnets udenomsfamiliære cirkler var, at forældrene forventede kvalitetstid med børnene, når de havde undværet dem en hel uge.

Sådan lykkedes deleordning bedst muligt

→Læs også Søskendes betydning for delebørn

Opsummerende viser undersøgelsen således, at en velorganiseret hverdag, hvor barnet ikke skal bruge energi på at få logistiske arbejdsgange til at hænge sammen, og hvor der er tid til venner og fritidsinteresser, har stor betydning for, om børn italesætter deres deleordning positivt eller negativt.

Du vil også kunne lide